Základní ideou soutěžního juda je otevřený souboj s cílem dostat soupeře na lopatky některou z povolených technik, příp. donutit soupeře se vzdát (pomocí dovolených technik škrcení, páčení).
Duel začínají oba aktéři úklonem – rei, který značí úctu a respekt soupeři. Rozhodčí duel zahájí slovem hadžime a přerušuje slovem mate. Provedení techniky rozhodčí boduje třemi stupni:
- ippon – provedení techniky je dostatečně razantní, rychlé a kontrolované a soupeř dopadne na větší část zad
- wazari – jeden z výše uvedených faktorů není splněn, například chybí rychlost, větší část zad apod.
Jednotlivé věkové (mládežnické) kategorie však mají pravidla juda do jisté míry upraveny, a to zejména z důvodu zajištění zdraví závodníků, správného provádění technik apod.
Základní soutěžní pravidla:
Mláďata a mladší žáci:
- Doba zápasu 2 minuty
- Doba držení (stejná pro všechny kategorie)
15 sekund = wazari
20 sekund = ippon - Nesmí chytat pod pásem
- Nesmí chvaty z kolene nebo z kolen
- Nesmí používat žime waza ( škrcení) ani kansetsu waza (páčení)
- Nesmí použít přechod „reiter“ a sankaku
Starší žáci:
- Doba zápasu 3 minuty
- Nesmí chvaty z kolene nebo z kolen – mate
- V případě kansetsu waza (páčení) lze vyhlásit technický ipon
- Když se závodník při žime waza (škrcení) nestihne vzdát a „usne“, nesmí pokračovat v soutěži
Dorost:
- Doba zápasu 4 minuty
- Když se závodník při žime waza (škrcení) nestihne vzdát a „usne“, nesmí pokračovat v soutěži
Podrobnou úpravu pravidel pro mládežnické kategorie najdete ZDE a také stránkách ČSJu.
Informace ohledně účasti na závodech naleznete v sekci Kalendář.